KOMITET WSPIERANIA e-UMIEJĘTNOŚCI
Zważywszy, że:
-
e-umiejętności stały się integralnym elementem kompetencji zawodowych we wszystkich niemal branżach;
-
szybki rozwój techniki w branżach związanych z elektroniką, informatyką i telekomunikacją sprawia, że sektor edukacyjny (w szczególności edukacja formalna) nie nadąża z formułowaniem programów nauczania odpowiadającym potrzebom rynku pracy;
-
utrzymuje się rozbieżność pomiędzy ofertą sektora edukacyjnego a zapotrzebowaniem rynku pracy;
-
liczba specjalistów posiadających kwalifikacje wymagane przez firmy w branżach związanych z elektroniką, informatyką i telekomunikacją jest niewystarczająca zarówno w Polsce jak i w całej Europie;
-
brak specjalistów z zakresu IT ogranicza możliwość podniesienia konkurencyjności gospodarki europejskiej, a co za tym idzie szybkość jej wzrostu;
-
budowa świadomości odbiorców produktów z zakresu technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK) jest istotnym czynnikiem dynamicznego wzrostu tego rynku;
a jednocześnie:
-
Komisja Europejska silnie wspiera działania mające na celu zapełnienie luki rynkowej spowodowanej niedostatkiem specjalistów z zakresu IT w Europie,
-
wdrażanie europejskich i krajowych ram kwalifikacji wymaga aktywnego zaangażowania przedstawicieli rynku pracy w tworzenie Krajowego Systemu Kwalifikacji, w szczególności weryfikacji jakości definiowanych w tym Systemie kwalifikacji z zakresu TIK, co ma największe znaczenie małych i średnich firm na rynku nowych technologii,
-
istnieje pilna potrzeba uświadomienia młodzieży znaczenia e-umiejętności i kwalifikacji z zakresu TIK dla ich późniejszej kariery zawodowej i możliwości znalezienia pracy,
to należy podjąć w Izbie działania na rzecz:
- promowania wśród szerokiej grupy interesariuszy – włączając w to administrację i przedsiębiorców – znaczenia umiejętności wykorzystywania technik cyfrowych,
- stworzenia mechanizmów stałej współpracy sektora edukacji z przedstawicielami rynku pracy mającej na celu pozyskanie kadry specjalistów o oczekiwanych przez przedsiębiorców kwalifikacjach,
- eliminacji problemu wykluczenia cyfrowego jako kluczowych warunków rozwoju gospodarki europejskiej opartej na wiedzy, a uczynienie przemysłu wykorzystującego techniki informacyjno-komunikacyjne motorem wzrostu i siłą napędową całej gospodarki.
- W tym celu powołuje się Komitet Wspierania e-Umiejętności KIGEiT (KWe-U) z poniższym zakresem obowiązków:
- długookresowe współdziałanie pomiędzy władzami publicznymi, przedstawicielami rynku pracy , sektorem edukacyjnym i stowarzyszeniami w obszarze rozwoju e-umiejętności w celu zlikwidowania deficytu kwalifikacji z zakresu TIK na rynku pracy oraz przeciwdziałaniu wykluczeniu cyfrowemu,
- podejmowanie skoordynowanych działań w powyższych obszarach, w tym organizowanie polskiej edycji Tygodnia e-Umiejętności,
- przedstawienie młodzieży, rodzicom i nauczycielom zalet posiadania kwalifikacji z zakresu e-umiejętności dla przyszłej kariery zawodowej młodych ludzi,
- współdziałanie w zakresie zapewnienia właściwej reprezentacji przedsiębiorców z branż związanych z elektroniką, informatyką i telekomunikacją w ciałach tworzących i utrzymujących Krajowy System Kwalifikacji,
- współpracę przy przygotowaniu powszechnie dostępnych programów szkolenia ustawicznego w zakresie e-umiejętności wykorzystujących nowoczesne techniki takie jak np. e-learning,
- wspierania działań na rzecz opracowania narzędzi do identyfikacji i uznawania kompetencji specjalistów i użytkowników TIK, powiązanych z Europejskimi Ramami Kwalifikacji oraz EUROPASS.
W skład Komitetu wchodzą następujące osoby:
- Krzysztof Chełpiński – mis24.pl - Przewodniczący,
- Jacek Drabik – Motorola Solutions Polska,
- Krzysztof Ducal – Sygnity,
- Andrzej Dulka – Alcatel-Lucent Polska,
- Józef Gromek – Instytut Tele- i Radiotechniczny,
- Wojciech Hałka – Instytut Łączności,
- Jolanta Jaworska – IBM Polska,
- Andrzej Ruciński – Unizeto,
- Rafał Rodziewicz – Technitel Polska,
- Bożena Skibicka – MIS S.A.,
- Jarosław Tworóg – KIGEiT.


























































































































































































































